4.10.09

Harry & Louise kæmper nu for Obama

Reklamer: Mens Barack Obama bruger fire timer og 32 minutter på at tonse rundt i København, fortsætter hans kamp for at stable en sundhedsreform på benene i USA.
Det samme forsøgte Bill Clinton - og Hillary Clinton - også i 1993, hvilket endte i et totalt nederlag, der var med til at sikre Republikanernes jordsskredssejr ved midtvejsvalget i 1994.
Et element i den daværende modstand mod reformen var naturligvis tv-reklamer, og her blev "Harry and Louise"- reklamerne berømte.

"If we let the government chose, we lose." Reklamerne var lavet af reklamefirmaet Goddard Clausen for lobbyist-sammenslutningen HIAA, der arbejder for de private sundheds-forsikringsselskaber. Budskabet var, at statslig indblanden på området ville skabe massivt bureaukrati.
HIAA - Health Insurance Association of America - stod bag reklamerne, som hurtigt opnåede stor popularitet. Det ærke-amerikanske ægtepar, der blev overvældet af statsligt bureaukrati, ramte en regeringskritisk åre, der var meget stærk i USA på det tidspunkt.
Selv efter Clintons nederlag levede reklamerne videre. HIAA brugte parret igen i 2000, og også i 2004 blev de blandet ind i valgkampen.
I 2002 blev "Harry and Louise" i ægte amerikansk stil del af en retssag. Reklamens budskab var, at kloning af mennesker var godt for den medicinske forskning. HIAA brød sig ikke om brugen af skuespillerne og konceptet uden deres accept, og sagen endte i retten - HIAA tabte. Læs mere om retssagen i Sacramento Business Journal her.
For at slutte cirklen bruger Barack Obamas og Demokraternes allierede nu "Harry and Louise" til at sætte skub i deres vision for et nyt sundhedssystem i USA.
Den nye reklame er lanceret af organisationer, der støtter Obamas og Demokraternes visioner for en sundhedsreform. Reform er nu en god ting for "Harry and Louise."
Det efterhånden ganske velkendte par giver sandsynligvis tv-reklamerne ekstra styrke, simpelthen på grund af menneskers forkærlighed for det velkendte. Men om de får samme succes som reklamerne fra starten af 1990'erne - dengang med det modsatte budskab - må vi vente nogen tid endnu med at få svaret på.

No comments:

Post a Comment