27.12.14

Magtens veje fører fra Washington

ASFALT: Washington D.C. er centrum for magt i verden, ikke? Obamacare, uddannelsespolitik, miljøstandarder, forsvar og så videre.

Men nej - noget magt flyder stille og roligt fra Washington og tilbage til delstater og lokale myndigheder. Det gælder især på transportområdet.

De føderale myndigheder har ellers haft meget at sige på transportområdet, lige siden præsident Dwight D. Eisenhower i 1956 underskrev "Federal Highway Act." Snart spredte et edderkoppe-spind af Interstate-veje sig ud over USA, og gamle landevejsruter som Route 66 måtte tage plads i mytologien i stedet for at lægge asfalt til amerikanernes biler.

Pengene til byggeriet kom især fra benzinafgifter. Men det er ikke længere en kilde til tusindvis af nye asfaltveje. Bilerne kører stadig længere på literen, og el- og hybridbiler er på vej.

At hæve afgiften er ingen løsning, for ingen vil være med til det.

At tage pengene direkte fra det føderale budget er heller ingen løsning. I forvejen er underskuddet enormt, og alle penge de kommende år går til stigende udgifter til sundhed og pension.

Delstater tager over
I steder er delstaterne ved at overtage byggeriet af nye veje og broer og ikke mindst vedligeholdelsen af eksisterende infrastruktur.

Op imod 30 delstater har vedtaget love, der finansierer infrastruktur. Pengene kommer fra alt over lokale benzinafgifter til lokal moms, obligationer eller vejafgifter. Vejafgifter gør det samtidig muligt for delstater at regulere trafikken, så det er dyrere at køre i myldretiden. Det sker både i Texas, Virginia, Colorado, North Carolina og Florida.

No comments:

Post a Comment