12.4.15

Så ruller Hillary

KANDIDAT: Med Rand Paul og Ted Cruz har Republikanernes deres to første officielle præsidentkandidater i spil på arenaen.

I dag får Demokraterne deres første, og det er meget lidt overraskende Hillary Clinton.

Men hvordan sikrer en politiker med årtiers Washington-erfaring sig det eftertragtede stempel "jeg er ligesom jer, og jeg er en Washington-outsider?"

Kampagnestrategien er indtil videre at undgå massemøder med flere tusinde tilhængere, endnu flere tusinde balloner og masser af musik og show. Clinton offentliggør sit kandidatur i dag via Twitter og en enkelt video med økonomiske budskaber. Næste uge står på små møder i dagligstuer og køkkener med vælgere, der kan tælles på to hænder.

Succes
Rækker det virkelig i et USA med 235 millioner mulige vælgere?

Ja, for Clinton har haft succes med strategien før.

I 2000 stillede Clinton op til valget som senator for delstaten New York. Hun havde ingen forbindelser eller større kendskab til staten, og kritikken var hård: Hun kender os ikke, og hun er bare en elitær politiker-kone fra den føderale hovedstad.

Men hun tog rundt på diners og ind i folks stuer. Det gav gevinst.

- It became a two-way conversation that impressed voters not by just what she said, but by how intently she listened. That’s something that has worked before and it’ll work again., siger Jay Jacobs til The Washington Post. Han var dengang formand for det demokratiske parti i New York.

Idéen med de små møder er at vise, Clinton kan tale med jævne amerikanere og forstår deres problemer. Samtidig vil Clinton vise sine evner som problemknuser og som korsfarer for underklassen og den svækkede middelklasse i USA.

I øvrigt får Republikanerne en tredje kandidat oveni Cruz og Paul: Senator Marco Rubio fra Florida. Han tror på en mere klassisk valgkampstart. Mandag vil han holde tale for tusindvis af tilhængere i Miami.

Senest til januar og februar 2016 ved vi, hvilken strategi der bærer mest frugt.

No comments:

Post a Comment