24.2.14

Detroits vej ud af bankerotten

LØSNINGER: Sidste efterår gik Detroit konkurs tynget af årtiers dårligt styre, høj pensionsgæld og en kollapset økonomi.

Nu er genopretningsplanen ved at være på plads - og den ser slet ikke så slem ud for byens nuværende og kommende pensionister, som mange frygtede - hvis man altså vel at mærke er betjent eller brandmand.

De fleste skal acceptere en nedgang i deres pensioner på fire procent. Det er dog stadig for meget, lyder det fra flere fagforeningsfolk.

"It's debilitating and unnecessary cuts to accrued pension benefits," lyder det fra Bruce Barbiaz, talsmand for grupperne.

Nægter de at lege med, bliver nedgangen i stedet på ti procent - med mindre de vinder ved domstolene og får ændret alle nedskæringer med uoverskuelige konsekvenser til følge for Detroit.

Andre ansatte får deres pensioner reduceret med 26 procent - eller 34, hvis de ikke er med på planen.

Obligations-taberne
De helt store tabere bliver ejerne af byens obligationer, for der er sat meget få penge af til at håndtere den gækd. Det sker dog ikke uden kamp for pensionskasser og andre, som ejer obligationer.

- While we understand that favoring pensioners and discriminating against bondholders and other creditors might be politically popular, we believe this is contrary to bankruptcy law and will result in costly litigation that will hamper the city’s emergence from bankruptcy,” lød det fra en af de pensionskasser, som har mange milliarder dollars i klemme.

Gennemfører byen sin plan, vil flere obligationsejere også trække Detroit i retten.

I stedet for at betale gæld af, vil Detroit nemlig investere i infrastruktur, sikkerhed og serviceydelser for at få gang i byen igen. Men pensionsselskaberne vil have gælden indfriet først.

Detroit har store planer, men meget tyder på, at det vil kræve årevis i retssale, før alt er på plads. Det er ikke gode tegn for en by, der har brug for et stabilt politisk og økonomisk miljø for at komme ovenpå igen.

Læs om Detroits vej til konkurs i en række artikler her. 

No comments:

Post a Comment